niedziela, 31 sierpnia 2014

Suszone pomidory warto zrobić samemu

We wrześniu zaczynamy przygotowywanie przetworów na zimę. Na targu znajdziemy tanią paprykę, czosnek oraz pomidory gruntowe. 

Pierwszy raz w tym roku robię suszone pomidory, pierwsza partia została sprawdzona, smakowała i szykuję się na dalsze suszenie.



Najlepsze do suszenia są pomidory gruntowe, ja wybrałam pomidory Lima. Są mięsiste i zawierają małą ilość wody, do tego bardzo dobrze smakują.

Co potrzebujemy:

- pomidory (na pierwszy rzut kupiłam ok. 4,5 kg)
- ulubione przyprawy np. bazylia, zioła prowansalskie,
- czosnek,
- papryczkę chilli,
- oliwa z oliwek.

Do suszenia pomidorów można użyć piekarnika lub suszarki do grzybów. Ja korzystam z drugiej opcji.

Pomidory kroimy na pół i wydrążamy ze środka miąższ z pestkami, który później możemy przetrzeć i uzyskać sok pomidorowy lub zrobić z niego zupę pomidorową. Połówki pomidorów układamy na suszarce.


4 kg pomidorów zajęły 4 piętra suszarki, po 4 h suszenia korzystałam już z 3 pięter, a pod koniec pomidory zmieściły się na 2. Jeśli mamy więcej pomidorów, uzupełniamy piętra suszarki. Suszenie jest bardziej wydajne i ekonomiczne.


Wysuszone pomidory przekładamy do miski i posypujemy przyprawami.


Następnie przekładamy do słoików do 3/5 wysokości. Podgrzewamy oliwę z oliwek. Obserwujemy garnek, w którym podgrzewamy oliwę, gotowa do zalania będzie w momencie, gdy na powierzchni pojawią się pęcherzyki powietrza.

Do słoików wkładamy również czosnek, kawałek ostrej papryczki, w zależności od upodobań.


Po zalaniu oliwą, pomidorów nie pasteryzujemy. Słoiki odwracamy nakrętką do dołu i czekamy do momentu aż ostygną. 

Suszone pomidory idealnie nadają się na kanapkę, do sałatki, pizzy. Ostatnio przeczytałam, że warto dodać z dwa pomidorki do zupy pomidorowej. Nie próbowałam, ale wszystko przede mną :)


Teraz o kosztach:

- 1 kg pomidorów to koszt 3zł, we wrześniu znajdziemy je już po 1,5 zł np. na ryneczkach hurtowych
- suszarka to jednorazowy koszt ok. 100 zł, który starcza nam na wiele lat,
- zużyłam 1 litr + jedna szklanka oliwy, cena za litr 11zł, można użyć Oleju Oliwier za ok. 7zł
-  koszt prądu: 

suszarka ma moc 330 W, suszy pomidory ok. 6-8 h, koszt jednej kWh - 0,63 zł, całkowity koszt 1,66 zł

Jeśli będziemy uzupełniać piętra suszarki o nowe pomidory, koszt suszenia będzie niższy.

Całość kosztuje:

pomidory 13,5 zł + prąd 1,66 zł + oliwa 9 zł (średnia cena) + dodatki (czosnek, przyprawy) ok. 3 zł = 27,16 zł.

Uzyskałam 4,5 małego słoika, co daje koszt za słoik ok. 6 zł. Ceny w sklepach wahają się od 4 zł do nawet 13 zł. Jednak robiąc pomidory samemu, mamy pewność, co do tego co jest w środku.

Jak dla mnie suszenie pomidorów jest opłacalne. 

Polecam. Kinga :)

2 komentarze:

  1. Mega mi się podoba podliczenie kosztów razem z prądem :) i czcionka bardziej strawna niż na "perfekcyjnej pani". Super!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń